Λίστα αντικειμένων
Ώρες μαθημάτων: 17:00 - 20:00
Το ακορντεόν μέσα από την τεχνική του προσέγγιση αλλά και την αναζήτηση του χαρακτήρα του μέσα από τις αισθητικές ερμηνευτικές διαφορές και των άλλων μουσικών οργάνων.
Η περιοχή των Βαλκανίων, οι διαφορετικές μοτιβικές προφορές, μέσα από την τεχνική προσέγγιση των πλήκτρων. Ανάλυση και κωδικοποίηση των στολιδιών (ornaments) με πρακτικούς πίνακες και παραδείγματα.
Ρεπερτόριο, αυτοσχεδιασμός και ρόλος μέσα στην ορχήστρα.
Σύγκριση και διαφορές του τρόπου παιξίματος Βαλκανίων και Ελλάδας.
Τα διαφορετικά συστήματα διάταξης στο ακορντεόν, στο μπαντονεόν, την αρμόνικα και τα αποτελέσματα στην πράξη.
- Αριστερό τμήμα ως γεωμετρική διάταξη και προσανατολισμός, βασική θέση, μερική μετατόπιση, επέκταση και δανεισμός
- Δεξί τμήμα ως γραμμική διάταξη πιθανότητες μετατόπισης και κίνηση
- Φυσούνα ως πνεύμονας του ακορντεόν, ψυχρός και θερμός ήχος
- Διάρκειες αποσαφήνιση
- Στολίδια, κατηγορίες και κωδικοποίηση
- Κλίμακες, «δρόμοι»αυτοσχεδιασμός, (ταξίμι)
- Προφορικότητα
- Συγχορδίες 1 - 4 - 5 και εναρμόνιση πάνω στο κλαβιέ
- Εναλλασσόμενο μπάσο, κίνηση και πιθανότητες
- Ρεπερτόριο και μουσικές προφορές
- Αντώνης Αμιράλης τεχνική, κώδικας, τα υλικά της ερμηνείας
* Τα μαθήματα θα παραδίδονται κυρίως στα Ελληνικά. Είναι στην ευχέρεια του διδάσκοντος/ της διδάσκουσας να διευκρινίζει και να επεξηγεί την ορολογία σε οποιαδήποτε άλλη γλώσσα.
Το σεμινάριο δεν διαθέτει διερμηνέα.
Ο Ηρακλής Βαβάτσικας γεννήθηκε και μεγάλωσε στη Θεσσαλονίκη. Πήρε τα πρώτα του μαθήματα στο ακορντεόν (1978) κοντά στο Βασίλη Σιμιτσιάδη, ενώ το 1982 συνέχισε τις σπουδές του και αποφοίτησε με «άριστα» από την τάξη του Κώστα Αρουτζίδη στο Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης το 1992. Το 1993 άρχισε να ασχολείται με το Μπαγιάν (Κλασικό ακορντεόν) και πήρε μαθήματα από τον Viatseslav Semionov (Ρωσία). Έχει ακολουθήσει μια διαδρομή που την χαρακτηρίζει η εναλλαγή ρόλων και κατευθύνσεων στον ελλαδικό μουσικό χώρο: από την δισκογραφία και την μουσική βιομηχανία μέχρι το ακαδημαϊκό ρεπερτόριο και την εκπαιδευτική δραστηριότητα. Άξονας όλων αυτών η καινοτομία και η έρευνα πάνω στα όργανα και στις διαφοροποιήσεις τους, ανάλογα με το μουσικό είδος και την κατασκευή τους. Το 1992 ήταν μια εποχή που ο Η.Β. επανέφερε στη δισκογραφία το ακορντεόν. Δεν μπορεί να μην επισημανθεί ότι υπήρχαν ταυτόχρονα και πολλά κενά στην διδασκαλία του. Συνεπώς, ξεκίνησε την μελέτη του Μπαντονεόν και αμέσως μετά παρότρυνε μια ομάδα παιδιών (μεταξύ τους, τους Κώστα Ράπτη και Βαγγέλη Παπαγεωργίου) για την εκκίνηση του Μπαγιάν (ακορντεόν κοντσέρτου) στην Ελλάδα. Μέσα από πολλές μεταγραφές, διασκευές και διδασκαλία για τα επόμενα 17 χρόνια στο Ωδείο Φίλιππος Νάκας στην Αθήνα δημιουργήθηκε μια καινούργια γενιά ακορντεονιστών που επηρέασε και επηρεάζει την μουσική στη Ελλάδα σε πολλά διαφορετικά είδη μουσικής. Το 2021 χάρη στην διεύθυνση και διδακτική δραστηριότητα του η Pfizer Hellas Band βραβεύτηκε από την «Ακαδημία Αθηνών» για «πράξη ή δράση κοινωνικής αρετής και ευποιίας», η οποία προάγει την κοινωνική πρόνοια στον Ελλαδικό χώρο.
Η προσωπική του δισκογραφία περιλαμβάνει: «Καράβι καρδιά» με τον Κώστα Παυλίδη (1994), «Πες μου ψυχή» με την Μόρφω Τσαϊρέλη (1999), «Για φωνή και ακορντεόν» με την Μόρφω Τσαϊρέλη, «Νέα γη» του Δημήτρη Τσεκούρα (2001), «Χρώμα» (2004) με την Ελένη Τσαλιγοπούλου, «Το κλειδί»(2004) με τον Μανώλη Λιδάκη, «Η καρδιά του κτήνους» (2005) soundtrack ορχηστρική μουσική για την ταινία του Ρένου Χαραλαμπίδη, La Nonna (2012) soundtrack σόλο μπαντονεόν για το θεατρικό έργο του Roberto Cossa.